Priser:

Alla priser är angivna i SEK exkl. frakt och moms. 

Priset framgår även i orderbekräftelsen och anges exklusive mervärdesskatt. 

Lagstadgad mervärdesskatt utgår med 25 %.

Priset som gäller är det pris som är utsatt den dag kunden gör sin beställning.


Bekräftelse:

När beställning görs på hemsidan så skickas ett automatisk e-postmeddelande som bekräftar att vi har emottagit din beställning. 

När vi har granskat er beställning skapas en orderbekräftelse med mer information (lagerstatus och ev. leveranstid) och skickas till angiven e-post. 

Om en vara är restnoterad, meddelar vi ny beräknad leveranstid, för att godta senare leverans eller makulera beställningen. 

I orderbekräftelsen kontrollera leveransadressen, leveranstid och att beställda varor stämmer. Leveranstid kan variera jämfört med uppskattad leveranstid på hemsidan. 

Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med oss.


Betalning:

Vi erbjuder följande betalsätt:

- Kortbetalning med VISA eller Mastercard

- Direktinbetalning från egen bank

- Faktura genom extern partner Collector Bank 

- Förskottsbetalning (avgift på 45: - från Asko AB tillkommer)

- Faktura stat & kommun 

- Leasing offert (välj detta alternativ om ni önskar förslag på leasing)

Dröjsmålsränta utgår med en årlig räntefot om 24 % vid betalning efter förfallodagen.


Frakt och leverans:

Vi erbjuder följande transporter:

- Hämta din beställning från ASKO lager i Göteborg

- Att vi skickar dina varor till din dörr (gäller företags leverans) med någon av våra fraktpartner DHL/Posten/Dachser. 

Beställer du som privatperson skickas din beställning till närmaste utlämningsställe med någon av våra fraktpartner DHL/Posten/Dachser.

Fraktavgift inom Sverige tillkommer, fraktavgiften visas i kassan när du väljer leveranssätt DHL. För närvarande skickar vi enbart produkter inom Sverige. 

Beräknad leveranstid ligger på cirka 2-3 dagar, på lagervaror.

På ej lagerförda varor så anges uppskattad leveranstid på produkt via vår hemsida. 

Leverans sker till angiven adress vid beställning, och dubbelkolla gärna orderbekräftelsen att uppgifterna stämmer.

Specialbeställda produkter kan ej avbeställas av kund.

För det fall någon av artiklarna som Köparen beställt har en avsevärt längre leveranstid än övriga artiklar äger Säljaren rätt att dela upp Köparens order. 

Vid en sådan delad order behöver Köparen aldrig betala mer än den i orderbekräftelsen överenskomna fraktkostnaden.

Om köparen ej emottager beställda varor så debiteras köparen frakt från Asko till köparen samt returfrakt, även återtagningsavgift utgår på varor som inte har lagerstatus lager. 

Vid omleverans utgår extra fraktavgift som kommer att debiteras köparen.

Följande fraktkostnader kan kommas att debiteras separat om det föreligger:

- Leveranshinder 105:-

- Ej uthämtadpacket/ retur till ASKO

- Ny fraktkostnad tillkommer för en andra sändning 


Undersökningsplikt:

Beställaren har undersökningsplikt av sändningen vid leverans. 

Vid en synlig transportskada ska Köparen påtala fel omedelbart till chaufför innan underskrift av fraktdokument sker och skadan ska noteras på frakthandlingarna.

Om Köparen undertecknar följesedeln/fraktsedeln och därmed godkänner att varorna mottagits oskadade kommer framtida reklamationer ej att accepteras.

Fel som skäligen borde upptäckts vid leverans men ej åberopats vid mottagande av godset kan ej åberopas i efterhand och ersätts eller åtgärdas ej.

Köparen ska spara fraktsedel och emballage för eventuell besiktning. 

Vid en dold transportskada, dvs. emballaget är intakt, ska Köparen anmäla skadan till transportbolaget omgående, dock senast 7 dagar från mottagandet av varan.

Rätten till ersättning för synlig eller osynlig skada är förverkad om gods vidare transporteras.


Försenad leverans:

Försening av leverans kan t ex. ske när en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser gentemot oss. 

I sådana fall frånsäger vi oss allt ersättningsansvar från Köparen. 

Köparen äger inte rätt till skadestånd på grund av leveransförsening.


Reklamation, retur och byte:

Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad, var vänlig kontakta oss via mail för vidare detaljinstruktioner. 

Felaktig eller skadad vara ska reklameras inom 14 dagar. 

Vid återsändelse av en vara står kunden för frakten och eventuell ersättningsleverans. 

Om felet visar sig vara vårt, betalas denna kostnad tillbaka till kunden. 

Varan ska återsändas väl emballerad och i originalförpackning, med bifogad beskrivning av felaktigheten. 

Om varan skadas eller kommer bort då kunden (ni) återsänder den är kunden (ni) betalningsansvarig.

Inga returer accepteras om Köparen ej erhållit godkännande från Asko AB. 

Beställningsvaror som ej ingår i vårt ordinarie lagersortiment kan ej återlämnas/returneras (kontakta Säljare innan köp för att kontrollera ordinarie sortiment). 

Vid en retur står Köparen risken för returnerad vara fram till dess att ASKO AB mottagit varan och fått den i sin besittning. 

Om varan skadas eller kommer bort vid reklamation, retur och byte är det avsändaren som är betalningsansvarig för varan. 

Vid retur av en vara står Köparen för frakten och eventuell ersättningsleverans. 

Vid retur och byten skall varan vara väl emballerad, sändas i originalförpackning och skall ej ha tagits i bruk. 

ASKO AB kontrollerar alltid retur/bytes varan, brister det i något av ovannämnda rad, kan vi neka returen och skicka tillbaka produkten till kund. 

Fraktkostnaden debiteras kund. 

Om det visar sig vara ASKO AB som har gjort fel står vi för frakten och eventuell ersättningsleverans. 

Vid retur/avbeställning utgörs en avgift på 30 % av varans pris + moms, fraktkostnaden krediteras inte. 


Garanti: 

Vi på Asko AB vill att du som kund alltid skall känna dig trygg med ditt köp hos oss. 

Du har alltid fullgaranti (servicegaranti) oavsett om du handlar ny eller begagnad vara.

På vissa varumärken finns förlängd garanti (reservdelsgaranti)

Läs mer om våra garantier och garantitider på https://www.askoab.se/content/13-service

Garantin gäller under förutsättning att varan används för avsett bruk och att installation har skett fackmässigt av behörig installatör. Garanti omfattar inte förslitningsdelar såsom lampor, lister osv.

SERVICEGARANTI

· Servicegarantin (Fullgaranti) omfattar arbete och reservdelar under garantitiden från leveransdatum. Se https://www.askoab.se/content/13-service 

· Servicegarantin utförs Måndag - Fredag 08.00 - 17.00 

· Servicegarantin utförs på våran verkstad eller hos kund om maskin ej kan transporteras till Asko.

· Servicegarantin täcker inte förlust av varor, intäkter eller andra följdskador

· Servicegarantin täcker inte handhavande fel

· Servicegarantin gäller endast i Sverige om inget annat avtalats.

RESERVDELSGARANTI

· Reservdelsgarantin täcker endast reservdelar.

· Du som kund får bekosta arbetskostnader och transport

· Garantin omfattar inte handhavande fel

Ångerrätt: ASKO AB tillämpar reglerna i köplagen. Vi arbetar endast mot företag.  


Cookies: 

En cookie är en textfil som skickas från en webbsida, till exempel Asko Webbshop till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies).

Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt Köparens kundvagn när Köparen besöker Säljarens hemsida.

Om Köparens webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer Köparen inte ha möjlighet att göra någon beställning på Säljarens hemsida.

Ändra i så fall webbläsarens inställningar. Säljaren använder inte cookies i syfte att spara information om Säljaren.


Integritetsskyddspolicy:

Som du kanske vet är den Allmänna dataskyddsförordningen eller GDPR en förordning i EU-lagstiftningen om dataskydd och integritet för alla individer inom Europeiska unionen. 

Lagen trädde i kraft från och med den 25 maj 2018. 

Kort sagt: GDPR handlar om att hantera personuppgifter med respekt, transparens, försiktighet och med laglig grund. 

Spara inte mer data än nödvändigt, inte längre än vad som behövs, gör det med ett tydligt syfte och inom en bestämd tidsgräns.

Vi samlar in följande uppgifter från kund:

- Organisationsnummer/personnummer

- Företagsnamn

- Fakturaadress

- Leveransadress

- Kontaktperson

- Telefonnummer

- E-postadress

I vilket syfte behandlar ASKO AB personuppgifter?

Vi behandlar personuppgifterna för specifika och legitima affärsändamål vilka inkluderar några eller alla nedanvillkor:

- För att registrera dig som kund

- För att kunna genomföra din beställning/leverans 

- För att hantera kontakta Köparen 

- För att hantera reklamationer 

- För att hantera serviceärenden

- För att skicka erbjudanden





Illustration och dokumentation:

Alla bilder som används för presentationen i online-butiken är bara exempel på foton. 

De är inte rättvist återgivna i varje enskilt fall, utan tjänar som illustration. 

I synnerhet kan färger bli missvisande på grund av vilken bildskärm som används. 

Avgörande är den tekniska beskrivningen av objektet. 

Vi friskriver oss även från felaktiga uppgifter, dessa produkter kan ej användas som underlag för byggritningar eller liknande. 

Vissa varor ändras och tar slut, då har vi rätten att leverera en liknande produkt.